در این روزها باید به تولید تله‌تئاتر و نمایش آن در پلتفرم‌ها توجه جدی‌تری شود، چرا که هم علاقمندان تئاتر مخاطب آن خواهند بود و از طرفی دیگر به عنوان یک منبع برای گروه‌های تئاتری و اهالی سینما قابل بهره‌برداری است.

دو راهکار برای احیای تئاتر در روزهای کرونایی/ تولید تله‌تئاتر را جدی بگیریم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مهرداد کورش‌نیا، کارگردان تئاتر و مدیر تالار محراب درباره آخرین وضعیت سالن‌های این مجموعه اظهار کرد: در حال بازسازی و راه‌اندازی دو سالن جدید هستیم که احتمالاً تا بهمن‌ماه افتتاح خواهد شد. این دو، بلک باکسی است که روزها برای تمرینات گروه‌ها قابل استفاده است و غروب‌ها نیز برای اجرا در اختیار گروه‌های جوان و دانشجویی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات کرونا بر فضای تئاتر و برپایی رویدادهای هنری عنوان کرد: تمام دنیا با کرونا مواجه است و فکر نمی‌کنم در کشورهای دیگر وضعیت تئاتر بهتر از اینجا باشد و به نوعی همه گرفتار این مسئله هستند و سوال اینجاست که مگر در کشورهای دیگر فستیوال‌ها و یا نمایش‌ها به شکل سابق برگزار یا اجرا می‌شوند که ما انتظار داریم اینجا هم همه چیز به روال قبلی باشد. به نظرم در شرایط فعلی ما با دو مسئله مواجه هستیم. نکته اول این است که شیوع کرونا مبتلابه جهانی است و بالطبع تئاتر را هم به نوعی درگیر خودش کرده و مانند بخش‌های دیگر به آن آسیب زده است.

تئاتر نیازمند حمایت است

کورش نیا تاکید کرد: اما مسئله دیگر این است که حمایت‌های دولتی در چنین شرایطی باید چگونه باشد. واقعیت این است که حمایت از تئاتر مسئله امروز و دیروز نیست که با شیوع کرونا ضرورت آن حس شده باشد، بلکه همیشه در این حوزه ضعف‌هایی وجود داشته است. علاوه بر اینکه به واسطه شیوع کرونا امروز شرایط اقتصادی در کل دنیا در وضعیت بدی قرار دارد و در کشور ما این مسئله مضاعف است، چرا که با تحریم و تنگناهای اقتصادی روبرو هستیم و پول و امکانات کم است و تئاتری‌ها هم از این شرایط آسیب می‌بینند و در مرحله آخر اگر چیزی باقی بماند به آنها می‌رسد. البته من گمان می‌کنم در حوزه‌های دیگر همچون تجسمی، موسیقی و ... هم این مشکلات کم و بیش وجود دارد اما تئائر به دلیل آسیب پذیری که دارد شاید بیشتر از این شرایط نابسامان متضرر می‌شود.

این کارگردان درباره طرح‌های جایگزین اجرای صحنه‌ای همچون تئاتر آنلاین، گفت: به نظرم تئاتر آنلاین اصلاً پدیده جذابی نیست و بعید می‌دانم جوابگو باشد و حتی به لحاظ علمی نیز قابل توجیه نیست و تمام ارزش تئاتر به اجرای زنده و در حضور مخاطبش است که معنا دارد. اما فکر می‌کنم در چنین شرایطی می‌توانیم دو کار مهم انجام دهیم.

وی ادامه داد: در وهله نخست باید متن تولید کنیم و از طرفی شرایط را برای اجرای صحنه‌ای آماده کنیم، سالن‌ها بازسازی شوند و امکانات سخت افزاری را افزایش بدهیم که مجموع این اقدامات نیز به حمایت‌های دولتی نیاز دارد؛ اما باید در زمانی که امکان اجرای صحنه‌ای وجود ندارد حداقل در عرصه متون نمایشی فعالیت داشته باشیم و تولید محتوا و متن صورت بگیرد.

تئاتر برای اهالی سینما و سریال‌سازان آبشخور فکری است

کارگردان نمایش «چهارمین شنبه» تاکید کرد: همچنین تولید تله‌تئاتر باید افزایش پیدا کند و در پلتفرم‌هایی مانند تیوال و ... که به صورت اختصاصی برای تئاتر فعالیت می‌کنند نمایش داده شود و باید بتوانیم از این امکانات استفاده کنیم، چرا که این تئاترها ضبط می‌شوند و باقی می‌مانند و به عنوان یک منبع برای گروه‌های مختلف تئاتری و در شهرستان‌ها و جوانان قابل بهره‌برداری و استفاده خواهند بود. همچنین برای کسانی که در حوزه سینما و ساخت سریال‌های تلویزیونی فعالیت می‌کنند یک آبشخور فکری است و سینماگران و سریال سازان می‌توانند به عنوان یک منبع از آن تغذیه کنند و از ایده‌های داستانی، عوامل تولید، بازیگران و ... بهره ببرند. البته این اتفاق تازه‌ای نیست و همیشه هم اینطور بوده که تئاتر به عنوان پیش زمینه و یا یک منبع اولیه‌ای که می‌توانسته تلویزیون و سینما را تغذیه و تامین کند، بوده است و با تولید تله تئاتر می‌توان از این امکانات و فرصت‌ها بهره برد.

مدیر تالار محراب تصریح کرد: این روزها که مردم بیشتر در خانه هستند طبیعتاً به کالاهای فرهنگی نیاز بیشتری دارند که برای آنها هم جنبه سرگرمی و فرهنگ سازی دارد و اگر جامعه را به در خانه ماندن تشویق می‌کنیم باید تولیدات سرگرمی، فرهنگی و خوراک فکری هم برای آنها تهیه کرد. کار تئاتر هم همین است که فرهنگ سازی کند و در این شرایط می‌تواند در مدیوم دیگری همچون تله تئاتر تولید شود و کسانی که علاقمند به امور فرهنگی هستند از این امکان استفاده کنند.

کورش نیا در پایان با اشاره به فعالیت‌های خود در ایام کرونا اظهار کرد: در این ایام ۱۶ کلیپ آموزشی ۲۵ دقیقه‌ای با موضوع شخصیت شناسی در درام به ویژه در سینما و تئاتر آماده کرده‌ام و همزمان کتاب این کار تحت عنوان «نردبان شخصیت» در دست انتشار است. این پروژه بزرگ که شامل مجموعه کلیپ‌ها و کتاب است برای دانشجویان و اهالی این رشته قابل استفاده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.